Comunicat de presa - Bucuresti, 1 octombrie 2013
Afacerile din exporturi genereaza un profit de doua ori mai mare fata de cele locale, prima impresie fiind ca la export banii se fac usor, dar este una falsa: “sa faci export e ca o alergare pe carbuni incinsi”, a declarat Ciprian Oprea, directorul general al MCA Grup, cel mai mare producator national de usi de garaj, la ZF Business Construct, unde a participat ca speaker.
La eveniment au participat producatorii de materiale de constructii care au rezistat cel mai bine scaderilor din ultimii ani, cu cele mai performante fabrici din industrie. In incercarea de a gasi solutii si strategii pentru cresterea pietei constructiilor, un pilon de baza al economiei, dar puternic afectat de criza, una din temele conferintei a fost mirajul strainatatii, care ii atrage pe producatorii romani de materiale de constructii la export.
Mirajul strainatatii pentru producatorii din Constructii
Ciprian Oprea a vorbit despre experienta extinderii MCA Grup pe pietele vest-europene. Producatorul cu 15 ani de activitate in spate a inceput sa exporte din 2009, in opt state precum Italia, Franta, Bulgaria si Serbia. Pentru MCA exportul a inceput ca o alternativa la scaderea pietei locale, dupa declansarea crizei economice.
“Prima impresie este ca la export banii se fac usor. Dar e falsa. Am reusit sa obtinem pana in prezent afaceri de peste 3 milioane de euro din vanzarile la extern, cu un grad de profitabilitate de doua ori mai mare decat pe plan local, dar munca este asidua si drumul plin de provocari. Sa faci export e ca o alergare pe carbuni incinsi. Anul acesta ne asteptam sa ajungem la 2,5 milioane de euro din export, am trecut deja de 1 milion de euro”, a spus Oprea.
VIDEO Ciprian Oprea, director MCA, speaker la Gala ZF Business Construct. Prezentare Exporturi
Strainii - reticenti la plati in avans
Printre obstacole se numara lipsa de experienta, costurile mari ale investitiei initiale necesare pentru implementarea unei strategii sustenabile pe termen lung, neincrederea generala a clientilor si distribuitorilor straini in produse romanesti si in romani, de unde a rezultat si problema refuzurilor de a face plati in avans. Aceste plati in avans sunt necesare pentru producatorii romani, intrucat riscul de neplata e ridicat.
O recomandare din partea lui Oprea pentru cei care vor sa exporte este sa se concentreze pe fiecare piata in parte, sa nu se extinda rapid in prea multe tari deodata.
Sunt desigur si avantaje de care pot profita exportatorii:
- Pietele vest-europene sunt mult mai mari si mature
- Clientii au un nivel de trai mai ridicat
- Constructorii sunt mult mai bine planificati. Cererile cu livrare „ieri” nu exista.
- Disponibilitate mai mare de achizitionare a unor produse mai accesorizate si cu valoare ridicata
- Sezonalitate diferita fata de Romania – oportunitate de a vinde pe tot timpul anului
In ceea ce priveste piata nationala a usilor de garaj, oficialul MCA nu s-a aratat la fel de optimist, previzionand o scadere a pietei cu 10%.
“Ceea ce ne deranjeaza pe noi cel mai mult este concurenta neloiala. Iar vanzarea la negru este concurenta neloiala. Consideram ca guvernul ar trebui sa se implice mai mult deoarece vanzarea la negru inseamna in primul rand lipsa sigurantei consumatorilor”, a precizat Oprea.
In semestrul I 2013, MCA a vandut 2.000 de usi de garaj sectionale (industriale si rezidentiale) si 4.800 de rulouri exterioare pentru ferestre (termostoruri). Grupul mai comercializeaza si grilaje metalice, automatizari pentru porti, bariere, usi antifoc, copertine si pergole. Afacerile MCA au atins 8,2 milioane de euro in 2012, iar in primele sase luni ale anului curent s-au situat la 2,8 milioane de euro. Ponderea exporturilor este de 20% din business.
Producatorul are o cota de piata in Romania de aproximativ 32% pe segmentul de usi de garaj. Pentru 2013, MCA tinteste mentinerea afacerilor la 8 milioane de euro.
Producatorul cu o experienta de 15 ani exporta regulat in opt state europene, precum Belgia, Franta, Italia, Austria, Bulgaria, Ungaria sau Moldova, avand cea mai mare fabrica de usi sectionale din Europa de Est, cu o productie de 10.000 unitati anual.